Autogiro

Jag vill att mina hyror dras med autogiro. Men hur blir det med OCR nymferna dom är olika på varende hyra? Hur vet ni att det är just jag som betalt när jag ej skriver in OCR nummer utan det dras automatiskt?

Kommentarer

  • Hej Malin och tack för frågan!

    Då du anmäler autogirot så anger du bostadens objektnummer, så på så sätt vet vi vilket objekt betalningen gäller.

    (Det är nu personnumret som anges vid ansökan om autogiro. Det var tidigare objektnummer, och det fungerar fortfarande, så det står kvar i inlägget)

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst
  • Jag önskar också att mina hyror dras via autogiro. Finns det möjlighet att betala i förskott på det viset också? Så att jag nu i mars betalar för april månad?
    Med vänlig hälsning
    Pär
  • Hej Pär och tack för din fråga!

    Om avierna betalas via autogiro så dras de på förfallodagen så det går ej att avin dras före förfallodatumet via autogiro. Det går att betala dem manuellt före förfallodatumet, och då dras inga pengar om betalningen kommit in i tid.

    Däremot så sker betalningen vanligen i förskott, så avin som förfaller sista mars är för april månad, den som förfaller sista april är för maj och så vidare. Men om du menar att du vill att avin som förfaller sista april ska dras sista mars så är det ej möjligt (i detta fall så är den sista i månaden den sista bankdagen i månaden).

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst
  • Tack för bra svar!
    Följdfråga då;
    Finns det möjlighet att få hela årets fakturor via Kivra istället för kvartalsvis?

    Mvh
    Pär
  • Hej,

    Om styrelsen beviljar att du betalar årsvis så kan det ändras så att du får en avi med hela årsbeloppet i stället för 12 st med månadsbelopp.

    Om föreningen använder sig av individuell mätning av el och/eller vatten så kan det bli svårare då det blir en lång eftersläpning i förbrukningen.

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst
  • Hej,

    Skriver i den här tråden då det gäller liknande saker: Jag försöker anmäla autogiro för hyran till vår bostadsrättsförening.

    Två gånger har den hamnat som ”borttagen” hos min bank (Länsförsäkringar Bank). Jag försöker följa det tips ni nämner i tråden ovan, att ange objektsnummer, men i det enda fältet där jag kan fylla i något står det ”Betalarnummer” och där ska jag bara ange mitt personnummer. Kan ni göra något så att det fungerar eller är det min bank som måste fixa?

    Vänligen, Dennis​​​

    Dennis
  • Hej Dennis och tack för frågan!

    Det låter som det är bra att kontrollera med banken om varför ansökan tas bort, om det inte står någon orsak. Du kan även skicka ett mejl till kundtjanst@sbc,se och ange föreningens namn samt personnummer eller objektnummer så kan den handläggare som tar hand om föreningens betalningar kontrollera om vi har någon information om varför de blir borttagna.

    Där det står betalnummer kan man ange objektnummer. Det var tidigare standard, och därför står det i inlägget, men det är nu vanligen personnumret som anges istället.

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst
  • Hej SBC.
    Jag önskar avsluta mitt autogiro, hur går jag till väga?
    Adam
  • Hej Adam!
    Tack för din fråga!

    Vanligen så kontaktar du din bank för att avsluta autogirot (via internetbank eller annat sätt). Du kan även kontakta oss så kan det avslutas. Skicka då ett mejl till kundtjanst@sbc,se så kan vi vidarebefordra det till den handläggare som sköter om föreningens betalningar. Ange då föreningens namn och ditt personnummer eller bostadens objektnummer.

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.