Till senaste kommentaren

Avgift för uthyrning i andrahand

Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt och har fått godkännande från föreningen att hyra ut till mina hyresgäster. Jag har även skrivit kontrakt med mina hyresgäster 20/2 - 2020. Idag den 4/3 får jag mejl att vår bostadsrättsförening att de tar ut en avgift vid uthyrning i andrahand. Ingenstans har vi fått den informationen tidigare utan det är beslutat av styrelsen (oklart när) och jag fick infon på mejl idag. Är det okej att göra så? Jag anser att informationen om detta borde ha kommunicerats ut tidigare. Jag vet även att det inte kommunicerats ut till alla i föreningen utan bara när nån ska hyra ut verkar det som.

Kommentarer

  • Hej Frida!
    Tack för din fråga!

    Jag kontrollerade detta med våra jurister och svaret är;
    "Föreningen får ta ut en avgift för andrahandsupplåtelse
    av de medlemmar som hyr ut sin bostadsrätt i andra hand, om det finns stöd för
    det i stadgarna. Möjligheten infördes genom lagändring 1 juli 2014 och många
    föreningar anpassade då sina stadgar så att det blev möjligt att ta ut
    avgiften. Den avgift som föreningen får ta ut är begränsad till 10 % av
    prisbasbeloppet per lägenhet och år. Hyr man ut sin lägenhet 3 av 12 månader
    får föreningen ta ut 3/12-delar av beloppet. Stadgeändringar beslutas på
    föreningsstämman som alla medlemmar kallas till och man får då normalt sett
    informationen. Något annat informationskrav på styrelsen finns inte, men man
    kan tycka att styrelsen borde gå ut med information till alla medlemmar om
    föreningsbeslutet då inte alla kanske kommer till stämman."

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst
  • Vår styrelse tog beslut på att inte ta ut avgift när det skrevs in i stadgarna. Men en ny styrelse har nu via deras nyhetsbrev informerat oss om att de ska börja ta ut avgift. Kan styrelsen göra så? Då behandlar man ju medlemmarna olika beroende på om man hyrde ut 2016 eller 2020?
  • Hej Catarina och tack för din fråga!

    Svaret från juristerna är;
    "Om det i stadgarna står att styrelsen "får" ta ut avgift för andrahandsupplåtelse så är det upp till styrelsen att avgöra om och när föreningen ska ta ut avgiften. Att tillämpa den olika vid samtidigt pågående uthyrningar skulle sannolikt strida mot likabehandlingsprincipen. Att tillämpa bestämmelsen olika med 4 års mellanrum behöver inte göra det, om det finns sakliga skäl för olikbehandling, t.ex. med hänsyn till föreningens ändrade ekonomiska situation."

    Vänliga hälsningar
    Henrik Kundtjänst
  • Hej!
    Från vilket datum kan avgiften tas ut, är det från när hyresgästen flyttar in eller från när styrelsen godkänner andrahandsuthyrningen?
    Per-Åke
  • Hej och tack för din fråga!

    Det är vanligen från datumet som angetts på blanketten att uthyrningen ska ske som räknas.

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.