Elfaktura efter avflytt
Vår BRF har samordnad el sedan snart ett år tillbaka. Medlemmarna debiteras elen kvartalsvis. Jag undrar hur fakturorna för elen hanteras gentemot f.d medlem som flyttar mitt i en kvartalsperiod. Jag utgår från att fakturorna skickas denne i efterhand men när är brytdatumet? När fd-medlemmen folkbokför sig någon annanstans?
Vänliga Hälsningar
Vänliga Hälsningar
Följ inlägget
0
följare
"Kostnader som tillhör lägenheten, dvs förbrukningen i detta fall, aviserar vi lägenhetsinnehavaren.
När lägenhetsinnehavare byts behöver kostnader som belöper på lägenheten ("belastar lägenheten") hanteras mellan innehavarna."
(nedan är den tidigare rutinen
Hej Lotta!
Tack för din fråga!
Hos SBC finns det två olika val för debitering av förbrukning när en medlem sålt sin bostadsrätt och flyttat från föreningen.
1. Slutfaktura skickas till den avflyttade medlemmen. Slutfakturan avser förbrukning fram till och med den månad då tillträdet skedde, detta på grund av att avläsning ej sker per tillträdesdag utan hela månader. Fakturan skickas till den adress som den avflyttade medlemmen är folkbokförd på. Önskar köpare och säljare fördela kostnaden enligt exakt tillträdesdag så ansvarar de själva för denna uppgörelse.
2. Ingen slutfaktura skickas till den avflyttade medlemmen. Den nya ägaren (köparen) debiteras all förbrukning vid nästa aviseringstillfälle. Köpare och säljare ansvarar därför själva för att fördela kostnaden sig emellan.
För information om vad som gäller just din bostadsrättsförening kan du kontakta SBC via telefon eller e-post (kundtjanst@sbc.se) så kan vi kontrollera det. Ange då vilken förening det gäller.)
Med vänlig hälsning