Här hittar du vanliga frågor och svar om att bo i en förening förvaltad av SBC.
Vill du komma i kontakt med oss, skapa ett ärende i kundportalen SBC Hemma eller använd kontaktformuläret på sbc.se/kontakt
Vi är specialiserade på att förvalta bostadsrättsföreningar. Oavsett om du behöver hjälp med ekonomin i din förening, det dagliga underhållet eller utvecklingen av föreningens fastighet finns vi där och hjälper till. Vi hjälper dig att öka värdet på din bostadsrätt helt enkelt.
Välkommen till oss!
Saknar du bankID så kan du kontakta oss på kundtjänst för att få hjälp att ta fram användarnamn och lösenord för att logga in eller logga in med koden och fakturanummer som står på din avi.
(Det har tidigare även funnits en app så därför kan inlägg i tråden nämna den.)
Jag hittar inte avi för maj. I appen ligger bara juni. Kan jag använda dessa betaluppgifterna eller är det olika ocr-nr?
Jag törs inte svara på varför din avi för maj inte syns i appen. Kanske kan det vara så att du har tillträtt en ny bostad och första aviseringen för dig är för juni.
Betalar man in på en annan avi måste man kontakta kundtjänst via e-post eller telefon för att meddela detta då föreningens handläggare behöver göra en manuell korrigering. Extra viktigt är det när man betalar in på en avi som inte redan är förfallen.
Ha det så bra!
Kan man få e-faktura via sin bank eller lägga till autogiro? Hur går jag till väga?
I följande två inlägg kan du se hur du kan ansluta till e-faktura och autogiro
Hur ansluter jag till e-faktura?
Hur ansluter jag till Autogiro?
Med vänlig hälsning
Om du får ett felmeddelande när du försöker se avierna via Vår brf så beror det troligen på att avierna ej har skickats från tryckeriet ännu. Så de kommer kunna ses då de skickats därifrån (i detta fall används "tryckeriet" som ett samlingsord vare sig de skickas via papper eller elektroniskt, till exempel via Kivra eller e-faktura).
Vänligen Lena
Det pågick en driftstörning gällande avierna då du skrev inlägget. Detta åtgärdades senare samma dag och avierna ska kunna ses igen.
Med vänlig hälsning
Jag kan bara se avier fram till augusti, dvs bara de betalda och inte de kommande. När kan jag se de kommande? Saknar ex för september.
Avierna tillverkas vanligen under de 2 första veckorna månaden innan det nya kvartalet. Så avierna för de kommande 3 månaderna ska kunna ses snart.
Med vänlig hälsning
var kan jag se avier?
mvh
Lars
Avierna kan ses om du loggar in på www.sbc.se eller via appen. Mobilt BankID fungerar att logga in med till båda. Behöver du ditt användarnamn och lösenord så skicka ett mejl till kundtjanst@sbc.se så kan vi skicka informationen till dig. Ange då information som personnummer, objektnummer eller föreningens namn.
Då du är inloggad på hemsidan så kan avierna ses i fliken Mitt SBC.
I appen så ses de under boende - mitt boende - mina betalningar.
Med vänlig hälsning
Jag har inte sett någon avi för 2021 (Betalas senast sista December 2020)
Var hittar jag den?
Avierna kan ses i appen eller via Vår brf om du loggar in på www.sbc.se.
Är det så att de ej visas där så skicka ett mejl till kundtjanst@sbc.se och ange vilken förening det gäller samt personnummer eller objektnummer så kan vi kontrollera ärendet vidare.
Med vänlig hälsning
Om det gäller avi för det kommande kvartalet så har dessa ej skapats ännu. De skapas och skickas under de kommande 2 veckorna.
Gäller det en avi för det första kvartalet så kan den ses om du loggar in på www.sbc.se eller i appen. Om inget av de sätten går att använda så kontakta kundtjänst via telefon eller mejl (kundtjanst@sbc.se), ange då föreningens namn och personnummer eller objektnummer.
Med vänlig hälsning
Jag ser avierna men då går inte att öppna/länkarna fungerar inte. Jag behöver kunna ladda ner och skriva ut en avi som ska användas i en ansökan. Hur gör jag?/
Det var ett problem att se avier och det är åtgärdat så de ska kunna ses igen.
Om det fortfarande är problem att visa dina avier så skicka ett mejl till kundtjanst@sbc.se och beskriv problemet så får vi felsöka vidare. Ange då vilken förening det gäller och personnummer eller objektnummer.
Med vänlig hälsning
Om avierna ej kan ses på något av sätten tidigare i tråden så skicka ett mejl till kundtjanst@sbc.se så ska vi se om avierna kan skickas eller varför de ej skickats. Ange då föreningens namn och objektnummer eller personnummer.
Med vänlig hälsning