Till senaste kommentaren

Kan jag skicka en leverantörsfaktura på e-post?



Kommentarer

  • Nej, vi hanterar inte leverantörsfakturor via vår mail. Om ni som styrelse har fått en leverantörsfaktura på mail behöver ni därför skriva ut den och posta den till oss på:

    SBC
    Box 5
    851 02 Sundsvall

    Det finns en möjlighet för leverantören att upprätta e-postfaktura. Då behöver de kontakta oss på kundtjänst så kan vi hjälpa dom vidare. Alternativt om ni i styrelsen har en e-postadress till leverantören som vi kan kontakta dom på.


    Therese Kundtjänst
  • Är det 2019??? Allt fler små leverantörer, t.ex. hantverkare, skickar helst faktura per e-post. Väldigt dåligt att en faktura som redan finns i digital form ska skrivas ut, postas med en allt mer opålitlig snigelpost för att sedan skannas in hos er flera dagar senare. Skapar merarbete både för oss och er. Hur kommer det sig att ni inte kan ta emot den per e-post?
    Pär
  • Hej Pär och tack för frågan!

    Leverantören kan skicka faktura via e-post direkt till oss. Vi har valt rutinen att vi skickar instruktioner direkt till dem framför allt av skälet att det blir säkrare och bättre hantering så, då vi kan kontakta dem direkt vid problem med fakturan eller olika frågor som kan uppstå.

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst
  • Vilka kontaktuppgifter ska jag ge leverantör så att den kan skicka faktura till er?

    Marte
  • Hej Marte!

    Jag antar att det är en faktura till en förening vi förvaltar det gäller.
    Då kan leverantören skicka fakturan till

    Föreningens namn och kundnummer
    c/o SBC
    Box 5
    851 02 Sundsvall

    Om leverantören vill skicka fakturan via e-post så be dem skicka förfrågan angående det till kundtjanst@sbc.se så kan vi skicka instruktioner till dem hur det går till.

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst
  • Saken är att man vill skicka fakturan via epost och inte via vanliga posten. Det är både mer miljövänligt och mycket mindre hantering från både vår sida (förening) samt er sida då de redan är inskannade fakturor. Att de kan ansluta som E-leverantör är en krånglig process för småföretagare som enbart skall skicka en eller två fakturor. Därav så är det alltid enklare att de mailar fakturan.

    Så som ni scannar in fakturan och manuellt knappar in all information i ert system bör ni ha en mailadress där föreningar kan skicka in fakturor till er på ett säkert sätt och på de viset få in fakturorna i systemet. Men ni kanske inte lever i 2020 talet som de flesta gör och tycker att miljön inte är att tänka på.

    Väldigt dåligt!
    Daniel
  • Hej Daniel och tack för ditt inlägg!

    Jag tar din synpunkt vidare till avdelningen som hanterar fakturorna.

    Fram tills att vi kan se om en annan rutin kan användas så är det dock direkt från leverantören fakturorna behöver komma då de skickas via e-post.

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst
  • Nej, nu får ni rycka upp er.
    Nuvarande ordning (att vi ska skriva ut en redan digital faktura, betala porto, lägga den på brevlådan, vänta (nu allt fler) dagar innan den kommer fram och skannas in på nytt) är absurd.
    Allt fler företag, även stora sådana, vägrar skicka faktura med papperspost. När det handlar om leverantörer vi anlitar någon enstaka gång är det inte rimligt att de ska behöva ta kontakt med er för att upprätta särskilda rutiner för e-postfaktura.
    Förstår heller inte era argument: varför skulle det vara mindre säkert att få en faktura vidarebefordrad från oss per e-post än att få den vidarebefordrad med brevpost? Och kontakta företaget kan ni ju göra utifrån uppgifter på fakturan?
    Låter som svepskäl av någon obegriplig anledning. Det borde ju bli enklare hantering för er också.

    Mvh
    Pär


    Pär
  • Hej Per och tack för inlägget!

    Jag har vidarebefordrat dina synpunkter till de som sköter fakturahanteringen.

    Det jag menade med säkrare är att det blir mindre steg på vägen där saker kan gå fel då fakturan kommer direkt från leverantören.
    Som exempel kan anges att det då är "orginal-fakturan" vi får och inget är ändrat på den. Om något ändras i vår hantering så kan informationen skickas till leverantörerna direkt så vi vet att de tagit del av informationen då vi vet att det är en e-postadress som används för sådan information.

    Med vänlig hälsning
    Henrik Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.